12 October 2009

Apa itu usahawan

PENERANGAN
Usahawan ialah seorang individu yang mendapatkan faktor-faktor pengeluaran dan menggabungkanya untuk menghasilkan barangan yang kemudiannya dijual di pasaran.
1. Definisi dan Sejarah Keusahawanan

1.1 Definisi Keusahawanan

•Tahun 1776 Adam Smithn menyatakan :
Enterpriser - individu yang membentuk organisasi untuk tujuan komersil.
Usahawan bertindak sebagai agen ekonomi.

•Jean Babtiste Say Tahun 1803 menyatakan :
Usahawan adalah seorang yang boleh mempengaruhi masyarakat. Usahawan mempunyai seni, ketrampilan serta kebolehan luar biasa untuk mengetahui keperluan masyarakat. Usahawan dapat mengenalpasti kehendak masyarakat lantas memenuhinya dengan pengurusan sumber.

•Carl Menger 1871 melahirkan idea baru :
Perubahan ekonomi bukan hasil keadaan tetapi hasil kesedaran & kefahaman individu terhadap pengembelingan sumber. Mengenalpasti tahap-tahap perubahan
dan setiap tahap akan menambah nilai kepada sumber asal yang akan menghasilkan keuntungan.


1.2 Sejarah Keusahawanan

•Bermula dari cetusan idea dan peralihan era dari satu zaman ke satu zaman yang lain. Bermula dari zaman Rasulullah SArahanW dan seterusnya beralih ke Zaman Khulafah Al-Rasyidin dan Bani Utmaiyah.
•Penghijrahan untuk penaklukan sesuatu kawasan/tempat menyumbang ke arah pembentukan ekonomi yang lebih stabil.
•Peralihan sistem barter kepada sistem wang sebagai satu ganjaran nilai. Pada zaman pra-sejarah barang-barang keperluan contohnya : Hasil tanaman akan ditukarkan dengan hasil laut.

2. Kepentingan Keusahawanan

Antara faktor-faktor yang mendorong seseorang individu menceburi bidang perniagaan ialah :
I. Untuk menambah sumber pendapatan.
II. Mendapat keuntungan.
III. Mempunyai bakat, kemahiran dan kemampuan dalam bidang yang diceburi.
IV. Mendapat pulangan wang setiap hari.
V. Pelbagai aktiviti perniagaan boleh dilaksanakan dengan pendapatan yang diperolehi.
VI. Menyahut seruan kerajaan untuk memajukan lagi sektor Industri Kecil & Sederhana (IKS) sehingga ke peringkat antarabangsa.
VII. Mewarisi perniagaan keluarga.
Faktor lain yang menggalakkan seseorang individu untuk menceburi bidang perniagaan :
I. Dapat menguruskan perniagaan sendiri (ketua/majikan)
II. Gaya hidup lebih mewah
III. Membuat keputusan sendiri tanpa perlu merujuk orang lain
IV. Menjadi terkenal apabila perniagaan yang diusahakan berjaya.
V. Mendapat perhatian an disegani oleh segenap lapisan masyarakat.

Kepentingan Perniagaan Kepada Usahawan :

I. Mendapat lebihan pendapatan
II. Memberi pilihan kepada masyarakat
III. Memenuhi tuntutan agama
IV. Mempraktikan kemahiran dan ilmu
V. Membuka peluang pekerjaan
VI. Meneroka bidang baru
VII. Meningkatkan keyakinan diri
VIII. Menghadapi risiko dan cabaran
IX. Meningkatkan tabungan dan pelaburan.

Kepentingan Perniagaan Kepada Masyarakat :

I. Mendapat perkhidmatan terbaik
II. Membina jaringan niaga
III. Membantu peluang pemasaran
IV. Menjual produk sampingan
V. Menjana peluang ekonomi dan pekerjaan

Kepentingan Perniagaan Kepada Negara :

I. Menangani masalah pengangguan
II. Mengurangkan jurang kemisikinan
III. Kurang bergantung kepada tenaga kerja asing
IV. Keuntungan dan pelbagai cukai
V. Meningkatkan daya saing negara
VI. Meningkatkan kepesatan pembangunan
VII. Mewujudkan keharmonian kaum.

No comments:

Post a Comment