Rancangan Perniagaan atau RP ialah sebuah dokumen bertulis yang memberi keterangan berkenaan perniagaan atau projek yang hendak dijalankan secara menyeluruh. RP juga dikenali sebagai kertas kerja atau kertas projek.
Pentingnya RP Disediakan.
- usahawan mampu melihat dan menilai idea atau projek perniagaan yang dicadangkan dengan teliti, objektif, kritikal dan praktikal.
- RP dapat memberi gambaran sama ada projek yang dirancangkan usahawan berdaya maju atau tidak.
- membantu usahawan menganggarkan keperluan sumber-sumber perniagaan dan mengagihkannya dengan lebih baik.
- Menyakinkan pihak-pihak tertentu, contohnya untuk pembiayaan kewangan bahawa projek yang dirancangkan berdaya maju dan sesuai untuk pelaburan atau pembiayaan.
- menyedarkan usahawan akan masalah yang mungkin timbul dalam melaksanakan projek.
Pihak yang memerlukan RP.
1. Usahawan
- untuk memahami projek atau perniagaan dengan lebih mendalam
- sebagai garis panduan menguruskan perniagaan
- untuk tujuan pelaburan atau pembiayaan
2. Institusi Kewangan atau Pelabur
- untuk menjustifikasikan permohonan bagi pembiayaan projek melalui pinjaman, skim khas atau mendapatkan rakan kongsi pelaburan.
3. Pembekal.
- menyakinkan pihak pembekal terhadap kemantapan perancangan perniagaan ke arah mendapat bekalan atau bahan secara kredit.
4. Kakitangan
- untuk memberi pendedahan kepada staf tertentu terutamanya pengurus-pengurus terhadap matlamat dan tujuan perniagaan serta peranan mereka.
5. Pelanggan
untuk menyakinkan pelanggan bahawa perniagaan mampu mengisi keperluan projek dengan baik dan terancang
Bersambung....
No comments:
Post a Comment